• en

Általános tudnivalók

Vitorlás szótár

 

Általános tudnivalók

Ezt az oldalt elsősorban azért hoztuk létre, hogy olyan általános tudnivalókkal szolgáljunk vendégeink számára, amik megválaszolják azon kérdések nagy részét, amik felmerülnek bennük, mielőtt eljönnek hozzánk egy vitorlás hajókirándulásunkra. A gyakorlott vitorlázóknak sajnos sok újdonsággal nem fogunk szolgálni, így ők nyugodtan lépjenek tovább az oldalon, de ha érdekli őket egy kis történelem, akár számukra is érdekes lehet néhány gondolat. Illetve egy vitorlás „szótárat” is készítettünk, amit bátran ajánlunk a kezdő vitorlások és minden érdeklődő számára.

Általános tudnivalók – két órás és egész napos vitorlázás hajóvezetővel – programunkról

  • Az indulás minden esetben valamelyik siófoki vitorlás kikötőből történik, az esetek döntő többségében a Stefánia vitorlás kikötőből, ami a Vitorlás utca végén található, a Hotel Yacht és a Hotel Móló mögött. A másik lehetőség a siófoki Ezüstpart kikötő, ami Széplakon található a Calypso étteremnél, ebben a kikötőben is van két hajónk, így ez is elképzelhető. A foglaláskor az illetékes kollégánk minden esetben jelezni fogja, hogy melyik kikötőből lesz az indulás.

 

  • Fontos, hogy a vitorlás kikötők nem összetévesztendőek a Hajóállomással, ahonnan a két árbocos, 40-70 fős nagy vitorlásaink, motorcsónakjaink és a személyhajók indulnak! A Hajóállomás a Krúdy sétányon található, a mi állásunk a 8-as állás, ahonnan indul a kalózhajó, a naplemente túra, a disco hajó, illetve céges és magánrendezvényeink.

 

  • Ha még nem voltak nálunk vitorlázni, a legegyszerűbben úgy találnak oda, ha a GPS-be a Hotel Yachtot írják be, mint úti cél. A Hotel Yacht előtti parkolóban vendégeink ingyenesen is parkolhatnak. ( A közvetlen szálloda előtti helyeket legyenek szívesen szabadon hagyni a hotel vendégeinek.)

 

  • A vitorlázás egy erősen időjárásfüggő technikai sportág, így a körülmények mindig befolyásolják a program megvalósulását. 40 km/óra feletti szélben, szakadó esőben és 15 Celsius fok alatti hőmérsékleten esetén javasoljuk a program elhalasztását. Ilyen esetekben mindig biztosítunk díjmentesen új időpont a meghiúsult kirándulás pótlására.

 

  • Az iménti ok miatt, ha a vitorlázás napján nincsen jó idő, reggel indulás előtti egyeztessenek a kapitánnyal, akinek a számát az indulás előtti napokban kapják meg, hogy alkalmas-e az időjárás a vitorlázásra.

 

  • Kérjük minden esetben próbáljanak meg időben érkezni, de a 2 órás vitorlázásnál ez különösen fontos. Hajóink be vannak táblázva egész napra, így ha késnek, akkor sajnos az az Önök idejéből megy le.

 

  • A 2 órás vitorlázás során kikötésre nincsen máshol lehetőség. Ennek egyetlen oka, hogy nem érnének oda és vissza ennyi idő alatt más kikötőbe, Siófok-Balatonfüred távolság nagyjából 2-3 óra, a szél erősségétől és irányától függően. Ennek ellenére ebben a 2 órában is el lehet kellemesen tölteni az időt, a vitorlázás öröme mellett meg lehet állni fürdeni is, a strandoktól távoli kristálytiszta vízben.

 

  • Egész napos (8 órás) vitorlás kirándulás esetén már belefér az időbe egy túlparti kikötés is akár Balatonfüred, Alsóörs vagy Tihany útiránnyal. Hajóink Bahart matricások, így ezekben a kikötőkben ingyenes a kikötés, meg lehet állni ebédelni vagy sétálni egyet. Előfordulhat főszezonban, hogy nincsen szabad vendéghely az adott kikötőkben, ilyen esetekben a megértésüket szeretnénk kérni, ezek rajtunk kívül állók okok, amibe nincsen beleszólásunk. Ha nincsen ötletük az útirányt és a programot illetően, nyugodtan kérdezzék a kapitányokat, úgy ismerik a Balatont, mint a tenyerüket.

 

  • 3 év alatti gyermekek számára nem ajánlott a vitorlázás, a kapitányaink nem tudják értük vállalni a felelősséget, így arra szeretnénk kérni kedves utasainkat, hogy próbáljanak meg a vitorlázás idejére találni valaki, aki vigyáz a kicsire.

 

  • Kutyák, macskák nem vihetők fel a vitorlásra, de egy bizonyos termetig munkatársaink szívesen vigyáznak rájuk az irodánkban vagy a kikötőben a vitorlázás idejére. Ezzel kapcsolatban kérjük minden esetben egyeztessen előre velünk. Kistestű kutyus felvitelére a vitorlásra előzetes megbeszélés alapján lehet esély.

 

  • Ha fehér vagy világos talpú cipőben érkeznek, azt megköszönjük a hajók nevében is. Ezenkívül nincsen más kikötés a ruházatra, mindig az időjárásnak megfelelő, kényelmes öltözetet javasolunk.

 

  • Mentőmellény minden hajónkon van, ezt nem kell külön kérni sem.

 

  • Ételt, italt nyugodtan hozhatnak magukkal a hajóra, és bármikor el is fogyaszthatják azt ott.

Ha az alábbi információk olvasása után még mindig van olyan kérdése, amire szeretne választ kapni, bátran keressen munkatársainkat az oldalon megadott elérhetőségeken.

 

Egy kis történelmi bevezető a magyar hajózásról és hajósnyelvről

Magyarország egykor tengeri ország volt, hajóstörténetünk komoly és daliás múltra tekint vissza. Az Árpádok közül Kálmán és IV. Béla kiemelkedően sokat tett a flotta létrehozásáért, Nagy Lajos király tengeri flottája pedig 1358-ban vereséget mért a kor legerősebb tengeri hatalmát jelentő Velencére, és azt békére kényszerítette. A magyar hajózás másik fénykora 1867-1914 közé esik, Fiuméban magyar Tengerészeti Akadémia működött, kereskedelmi hajóink pedig az óceánokat járták. A sporthajózást Széchenyi honosította meg a Balatonon, Angliából hozott versenyjachtot és hívott hajóépítőket.

Az árboc, vitorla, horgony kifejezéseink nagyon régiek, versenysportunkban viszont a külföldről jött angol, német, holland szakemberek máig éreztetik hatásukat: hozták magukkal a szakkifejezéseiket, melyek -alaposan elferdítve- most is használatosak a magyar vitorlássportban. Ezeket nem idegenmajmolásból használjuk, hanem mert -bár mindennek megvan a pontos magyar elnevezése is, ezek a -főleg német eredetű- szavak rövidebben és gyorsabban kimondhatóak, amire kemény időjárásban nagy szükség van. Ezért kezdjük el ezeket a kifejezéseket már most megtanulni!

 

Vitorlás szótár:

Abdrift – a hajó oldalra való sodródása, csúszása

Abwind – zavart szél

Achterstag – hátsó árbocmerevítő „drótkötél”

Aerodinamika – légerőtan

Ahoi – régi hajós üdvözlés (pl. Sziriusz, ahoi!)

Állókötélzet – az árbocot négy irányban tartó fém sodronykötelek (vorstag+ vantnik+ achterstag)

Árboc – a vitorlázat tartóoszlopa

Bandázsolás – a kötélvég összefonása (másnéven „babázás v. fuxolás”)

Backbord (ejtsd:bekbord) – a hajó menetirány szerinti bal oldala

Backbord-szabály: különböző oldali irányú széllel hajózó vitorlások találkozásánál annak van elsőbbsége, akinek a bumja balra áll (vagyis jobbról kapja a szelet)

Balcsapás – a hajó balcsapáson halad, ha a vitorlába „balról csap” bele a szél

Ballon – nagyméretű, könnyűszeles orrvitorlák gyűjtőneve (pl. spinakker ballon)

Beggelés – az orrvitorla széllel szembeni elfordítása

Beaufort-skála (ejtsd: bofort) – 0-12 fokozatú tapasztalati szélerősség skála

Behajózás – hajóra szállni, felkerülni az utaslistára

Bilge – hajóűr, pl. a fenékdeszka alatti tér

Bilgepumpa – fenékvíz-szivattyú

Bika – fedélzeti v. parti kötélrögzítő alkatrész

Boci – mentőcsónak, hajó után köthető pici evezős csónak

Bója – a mederfenéken rögzített úszóképes (jelző)eszköz

Bolcni – csapszeg

Bókony – a hajó bordái

Bríz – könnyű szél

Bugsprit (ejtsd: bagszprit) – a hajóorrból kinyúló rúd („orrsudár”)

Bum – a nagyvitorla alsó élét tartó rúd („baum”)

Bumlift – nagyvitorla pihentető kötél (másnéven „dirk”)

Cirkálás – szél ellen történő vitorlázás, cikkcakk vonalban (=kreuzolás)

Cirkáló – klasszikus, kecses tőkesúlyos vitorláshajó. Az utána szereplő szám a nagy+orrvitorla névleges (2 dimenziós) felületét (m2) jelenti, pl. 50-es cirkáló

Cleat és Clemm (ejtsd:klít, klemm) – kötélszorítók

Cockpit (ejtsd:kokpit) – a fedélzeti munkatér

Code-lobogó – a klasszikus jelzőlobogó-ábécé

Csáklya – rúdra erősített kampó

Csiga – görgős kötélvezető

Csomó – a sebesség mértékegysége, 1 tengeri mérföld/óra, azaz 1,85 km/óra (=knots)

Csörlő – a kötélbehúzást megkönnyítő szerkezet (=strecker)

Dakron – műanyag vitorlavászon Deck (ejtsd: dekk) – fedélzet

Denevér – a nagyvitorla hátsó, ívelt oldala

Dinghy (ejtsd: dingi)uszonyos hajó, v. mentőcsónak angol neve

Dirk – nagyvitorla pihentető kötél (másnéven „bumlift”)

Döghullám – a szél elülte után megmaradó kellemetlen hullámzás

Drengolás – benyomulás, versenyen pl. az ellenfél és a bója közé

Dörzsléc – a hajó szélét védő szegély

Dűznihatás – réshatás, a levegő felgyorsulása a nagyvitorla és az orrvitorla között

Ejtés – elkanyarodni a széltől = ejteni a hajót

Élesedés – a szél felé kanyarodni

Equator – (lat.=egyenlítő) az egyetlen magyar tervezésű és építésű óceáni vitorlás, tervezte Gál József 1990-ben. Kiemelkedően tengerálló típus, gyártják tavi és tengeri változatban

Fall – felhúzókötél (orrvitorlafelhúzó = fockfall; nagyvitorlafelhúzó = grossfall)

Flatterolás – a vitorla lobogtatása

Flaute – szélcsend

Flokko – könnyű széljelző szalag

Fock (ejtsd: fok) – orrvitorla

Fockroller: orrvitorla besodró

Fordulás – hajónkkal a szél felé történő irányváltoztatás

Freibord – szabad oldalmagasság a vízvonaltól

Frühstart – korai rajt versenyen

Fux – az orrkabin neve (fuxluk, „rókalyuk”)

Génua – az árboc vonalától hátrébb nyúló nagyméretű orrvitorla

Gleitolás – siklás, erős szélben a könnyű hajók a vízből szinte kiemelkedve siklanak

Gross (ejtsd:grósz) – nagyvitorla

Habléc – hajók orrfedélzetén található vízlevezető „bajusz”

Hafenmeister (ejtsd:háfenmájszter): kikötőmester

Hajólevél – a hajó forgalmi okmánya

Hajózási Szabályzat („HSz”) – a Vízi Kresz, 39/2003 (VI.13.) GKM rendelet

Halzolás – a hajó széliránytól elfelé való csapásváltoztatása, más néven perdülés. Ilyenkor kell ügyelni a bumra és a fejünkre!

Halfej – a nagyvitorla felső sarkába préselt fémlemez

Havaria – baleset Jib (ejtsd:dzsib) – erősszeles, kicsi orrvitorla Jobbcsapás – a hajó jobbcsapáson halad, ha a vitorlába „jobbról csap” bele a szél

Jolle – uszonyos, kabin nélküli sportvitorlás

Kajüt – hajófülke, lakótér

Kalóz -háromszemélyes biztonságos jolle, Carl Martens tervezte 1934-ben (=Pirat)

Karabíner – rugós csat

Kiel (ejtsd:kíl) – tőkesúly

Kieler – tőkesúlyos hajó

Kielwasser – farvíz

Kimm – sarkos építésű hajóknál a fenék síkjának és az oldal síkjának találkozása

Kitisztázás – az összegubancolódott kötél kibogozása

Kiülés – az erős szélben megdőlő jollét a szél felöli oldalra való kiüléssel stabilizáljuk

Kikötőmester – a kikötő hajókkal és hajósokkal foglalkozó segítőkész mindenese

Kompasz – iránytű, tájoló

Kreuz, kreuzol (ejtsd:krajc) – cirkálva vitorlázik

Kuh-forduló (Q) – szamár- vagy tehénforduló. Erős szélben veszélyes halsolni, ezért „Q-alakban” fordulunk meg, a hajó orrával a szél felé

Kutter-vitorlázat – két orrvitorla egymás mögött + nagyvitorla

Laterál felület – a hajótest vízbemerült részének oldalnézeti vetülete

Látszólagos szél – mozgó hajón a valódi szelet a menetszelünk élesebbé teszi, mozgó hajóra mindig a látszólagos szél hat

Latni – vitorlamerevítő vékony léc vagy műanyag lap

Lazy Jack (ejtsd:lézidzsek) – a nagyvitorla bumra szerelt zippzáros huzata

Lee-oldal – a hajó szél alatti oldala

Lobogtatni – vitorlás hajót megállítani a vitorlák kilobogtatásával lehet

Luv oldal – a hajó szél felöli oldala

Luftkasztni – légkamra

Mannschaft (ejtsd: mancsaft) legénység, versenyzőtárs

Mancsaftolni – a kormányzás kivételével a többi hajósfeladat elvégzése

Manőver – a hajóval végrehajtott műveletek, mozdulatok neve

Manőverslukk – erős szeles kikötés után a kapitány és legénység által közösen fogyasztott alkoholtartalmú ital (tanfolyamunkon a kapitány speciális hínárpálinkája)

Marás – a Balaton déli partján, a víz alatt húzódó keskeny, sekély zóna

Megfeneklés – sekély vízen történő fennakadás

Munkapad – sín, melyre a nagyvitorla alsó behúzócsigáját szerelik. (=leitvágni)

Navigáció – hajózástan, helyzetmegállapítás+hajóvezetés

Negatív csapás – cirkálásnál a céltól távolodó, de magasságot gyűjtő szakasz

Nut – horony, vájat, csatorna neve

Osztályjelzés – a hajó típusának jelzése a nagyvitorlán

Óvózászló – piros zászló, mellyel versenyen jelezzük az ellenünk szabálytalankodó hajó és a zsűri számára az óvás tényét

Őzni – kötélvezető karika

Pádli – egytollú, rövid evező

Palstek: csathurok, a leggyakorlibb vitorláscsómó (névadója: Stekk Pál legendája)

Peilung – terelőbója versenyen Persenning – vitorlavédő huzat

Pillangóvitorla – a spinakker magyar neve

Pilotkönyv – a vízterület jellegzetességeit és a kikötőket bemutató könyv

Pozíciólámpa – napnyugtától napkeltéig menetben használandó jelzőlámpa

Pozitív csapás – cirkálásnál a célunkhoz közelebb vívő szakasz

Pöff – hirtelen szélerősödés, széllökés (=bő)

Préselés – élesen szél ellen való vitorlázás

Puffer – ütközőpárna (=fender)

Pütting – jollén a vantni rögzítő verete

Raum – háromnegyedszél

Reffelés – a vitorlázat erős szélben való csökkentése, kurtítása

Reménytelen helyzet – ha ellenfelünk a cirkálószakaszon előttünk haladva zavart szelet kelt, fokozatosan sebességet vesztünk

Répa – a vitorla (pl. spinakker) nem kívánt megcsavarodása (dupla csavar: szaloncukor) felhúzás közben

Rig – a rudazat (árboc, bum)+merevítőkötelek együtt

Saling (ejtsd: száling) – árbocmerevítő keresztrúd

Schooner (ejtsd:szkúner) – kétárbocos tengeri vitorlás, a hátsó árboc magasabb

Schwert (ejtsd: svert) – jolle leengedhető uszonya, oldalsodródás ellen

Sekli – mozgó részek összekapcsolására szolgáló csavaros alkatrész

Sott – vitorlabehúzó kötél (pl. focksott, gross-sott)

Sloop-vitorlázat – a legelterjedtebb egyárbocos vitorlázat, orrvitorla+nagyvitorla

Sója -lejtő, melyen a jollét vízreteszik

Spanner – feszítőszár

Spinakker – Hátszélvitorla, az orrvitorlák egy speciális fajtája, könnyű/közepes szélre Spinakkerbum – a hátszélvitorla szél felöli (luv) sarkát támasztja ki

Stagreiter – orrvitorlakapocs (=lovas)

Standard – széljelző az árboc csúcsán (=”windex”)

Steuerbord (ejtsd:stajerbord) – a hajó menetirány szerinti jobb oldala, kormányféloldal

Stopper: kötélfogó

Schwert (ejtsd:svert) – a jolle uszonya

Szélbeállás – a hajó orrát a szél felé kormányozva hagyni, hogy elfogyjon a lendület

Szeksztáns -tengeri csillagászati navigációban használt tükrös szögmérő

Takarás – a vitorla és a hajótest szélárnyékos tere

Takk – csapás (lehet: jobb, bal, pozitív, negatív)

Takli – vitorlázat Tengeri mérföld (tmf v. M) – kb. 1852 méter

Top – az árboc csúcsa

Topfény – horgonyzáskoz bekapcsolt körbevilágító fehér fény

Tőkesúly – víz alatti ellensúly, nagyobb hajókon (=kiel, v. ballaszt)

Tőkesúlyos hajó – tőkesúllyal és kabinnal rendelkező nagyobb vitorlás (=kieler)

Trapéz, trapézol – a jollevitorlázó erős szélben a hajó oldalán áll, az árbocra rögzített speciális kötél és heveder (trapézmellény) segítségével

Traveller – a munkapad speciális fajtája, könnyen állítható

Trepni: padlódeszka

Trimmelés – a vitorlázat és a rig finomállítása

Trimmzsinór – a vitorlában lévó vékony állítózsinór

Tükör – a hajó hátsó síkja

Unterlieck – a nagyvitorla alsó éle

Útjog – elhaladási jog, elsőbbég

Vorlieck – a nagyvitorla első éle

Vorstag (ejtsd: forstág) – az árbocot előre merevítő drótkötél

Vantni – az árbocot oldalra merevítő drótkötelek (=csarnak)

Veret – a fém alkatrészek gyűjtőneve

Vízből mentés – (=Man Over Bord) a hajóból kiesett személyért ill. tárgyért való gyors visszatérési manőver, melynek sorrendje: ejtés hátszélig, halzolás, élesedés és melléállás úgy, hogy a mentendő a szél felöli oldalon legyen

Yacht v. Jacht – nagyobb méretű (luxus) túrahajó